Markering av Novemberpogromene 9

Markering til minne om Novemberpogromene, Tyskland 9. november 1938.

Kl.18.00: Appell v/Elisabeth Tandstad, rektor ved Cissi Klein videregående skole

Fakkeltog til synagogen

Kl. 19.00-20.15: Panelsamtale i synagogen, Arkitekt Christies gt. 1B

Holocaust som erindringslitteratur - slik det formidles av Primo Levi og Herman Sachnowitz.

Hvordan framstilles ondskapen og det redselsfulle?

Er det egentlig mulig å sette ord på det ubeskrivelige?

Deltakere:

Ståle Dingstad, professor ved Universitetet i Oslo - om Herman Sachnowitz

Margareth Hagen, rektor, Universitetet i Bergen - om Primo Levi

Novemberpogromene betegner natten mellom 9. og 10. november 1938. Da ble det gjennomført omfattende vold mot jøder og ødeleggelser av jødisk eiendom i Tyskland og Østerrike. Aksjonene var koordinerte og ledet av det tyske nazistiske parti NSDAP, og flere tusen synagoger, butikker og annen jødisk eiendom ble ødelagt i det som ble kjent som Krystallnatten.

Noen steder deltok også lokalbefolkningen i ødeleggelsene. Rundt 1500 synagoger ble brent. 7500 jødiskeide forretninger ble ødelagt. Hvor mange som ble banket opp, ydmyket og drept er usikkert. De første 30 000 jøder ble internert i konsentrasjonsleire. Hovedsakelig leire i Tyskland; Buchenwald, Dachau og Sachsenhausen. Mange har tatt i bruk navnet Novemberpogromene for å unngå å bruke Krystallnatten, det navnet nazistene brukte.

Arrangører:

Det jødiske samfunn i Trondheim