Musikkstykke komponert av Jac Maliniak

Dette et håndskrevet noteark av en vuggevise kalt “Lille Kari”, som Jac Maliniak komponerte i april 1942. Hans datter Maryla ga senere en av sine døtre navnet Kari.

Jac Maliniak var en kulturpersonlighet i Trondheim og en kjent musiker. Han ble født i Polen, var utdannet ved musikkonservatoriet i Warzsawa, og flyttet i 1918 til Trondheim. Her var han i flere år kapellmester på Hotell Britannia i tillegg til at han komponerte sin egen musikk. Han var svært populær, ikke bare blant trønderne, men også blant musikkelskere i andre land. I Maliniak-samlingen på museet finnes det flere brev fra både Tyskland, Frankrike og Sverige skrevet av mennesker som beundret ham.

Jac Maliniak ble arrestert i 1942, og i 1943 ble han deportert til Auschwitz. Hans datter Maryla overlevde krigen og tok vare på sin fars fotografier og dokumenter. I ettertiden har Marylas datter Liv beholdt samlingen og høsten 2016 donerte hun deler av den til museet. Den forteller om livet til en person som satte sitt spor på kulturlivet i Trondheim og vi er er svært takknemlige for dette viktige tilskuddet til museets samling.