Purim og karneval

På den fjortende dagen i måneden adar er det purim. Da feirer man hvordan dronning Ester reddet jødene i Persia fra utryddelse, slik det står skrevet i Esters bok i Den hebraiske bibelen.
Persia var på denne tiden styrt av Kong Ahasverus. Kongen var ute etter en ny dronning, og søkte unge og vakre kvinner fra hele landet.
Den jødiske kvinnen Ester klarte å sjarmere kongen, uten å nevne at hun var jøde, og ble valgt til å være hans dronning. Hennes onkel, Mordekai, ble også godt mottatt etter han reddet kongen fra et drapsforsøk. En tid etter la en av kongens ministere, den fryktelige Haman, planer å om utrydde jødene som bodde i Persia.
Han var sint på jøden Mordekai, som nektet å bukke for Haman. Med kongens velsignelse fikk Haman sendt ut en kunngjørelse om å tilintetgjøre jødene.

For å finne ut hvilken dag det skulle skje på, ble det kastet terning, på hebraisk kalt purim (פורים). Massakren skulle skje den 13. adar. Ester måtte prøve å stoppe dette. Hun avslørte sin jødiske identitet for kongen, og minte ham på den gode gjerningen som Mordekai hadde gjort. Kongen ombestemte seg, ble rasende på Haman, og fikk ham henrettet. Allikevel var kunngjøringen utsendt, og han måtte derfor hjelpe jødene med å slåss. Den 14. adar vant jødene, og Mordekai erklærte dagen som en høytid for alle jøder. I år faller dagen til den 26. februar.

I dag markeres purim som en gledesfest hvor barn og voksne kler seg ut, og man kommer sammen for å spise og drikke. På kvelden er det gudstjeneste i synagogen, hvor man leser denne fortellingen på hebraisk fra en spesiell skriftrull, kalt megilla. Her skal barna trampe og lage bråk hver gang de hører den fryktelige Hamans navn. En slik markering har også vært tradisjon i Trondheims menighet.

I fotoarkivet til Jødisk museum Trondheim har vi funnet mange bilder fra karneval på 1950-tallet. Det er uklart om alle er fra purim-feiring, med tanke på at karneval var vanlig praksis, også blant voksne, på denne tiden. Månedens gjenstand er et fotografi fra et karneval, ca. 1955. På bildet ser vi Sonja Bodd, Albert Ragle, Sara Ragle, Frida Kahn og Anna Isaksen (foran).

Kilder:

Jødisk museum Trondheim.

Jødedommen.no. https://www.jødedommen.no/puri... (hentet 25.2.2021)

Store norske leksikon. https://snl.no/purim (hentet 25.2.2021)